Πιο συγκεκριμένα, με τον όρο «αδρή κινητικότητα» εννοούμε όλες εκείνες τις κινήσεις που εκτελεί ένα παιδί με σκοπό να μετακινηθεί, να στηριχθεί ή να κουβαλήσει αντικείμενα. Από μηνών ακόμη τα παιδιά αναπτύσσουν την ικανότητα να εκτελούν δραστηριότητες μέσω της ενεργοποίησης μεγάλων μυϊκών ομάδων. Μερικά παραδείγματα είναι η στήριξη της κεφαλής, η γονυπετής στήριξη, το μπουσούλιμα, το ρολάρισμα, η βάδιση, το τρέξιμο, το ανεβοκατέβασμα σκάλας, τα πλάγια βήματα και η ρίψη αντικειμένων.
Οι δεξιότητες αδρής κινητικότητας που πρέπει να έχει κατακτήσει ένα παιδί προσχολικής ηλικίας είναι οι εξής:
- Επιτυγχάνει μονοποδική στήριξη για 10 δευτερόλεπτα ή και παραπάνω με ανοιχτά μάτια.
- Βαδίζει σε δοκό ισορροπίας.
- Επιτυγχάνει μονοποδική στήριξη για 5 δευτερόλεπτα με κλειστά μάτια.
- Κλωτσάει μπάλα, ενώ τρέχει.
Κάνει κούνια μόνο του. - Σκαρφαλώνει.
- Αναπηδά και κάνει τούμπες.
Κάνει ένδυση και απόδυση δίχως βοήθεια.
Οι δεξιότητες αδρής κινητικότητας που πρέπει να έχει κατακτήσει ένα παιδί προσχολικής ηλικίας είναι οι εξής:
- Επιτυγχάνει μονοποδική στήριξη για 10 δευτερόλεπτα ή και παραπάνω με ανοιχτά μάτια.
- Βαδίζει σε δοκό ισορροπίας.
- Επιτυγχάνει μονοποδική στήριξη για 5 δευτερόλεπτα με κλειστά μάτια.
- Κλωτσάει μπάλα, ενώ τρέχει.
Κάνει κούνια μόνο του. - Σκαρφαλώνει.
- Αναπηδά και κάνει τούμπες.
Κάνει ένδυση και απόδυση δίχως βοήθεια.
Ο όρος «λεπτή κινητικότητα» αφορά μικρότερες μυϊκές ομάδες και σχετίζεται με την ικανότητα του παιδιού να χειρίζεται αντικείμενα με επιδεξιότητα. Βασικό ρόλο σε αυτή την δεξιότητα διαδραματίζουν τα δάχτυλα του παιδιού. Η ανάπτυξη της λεπτής κινητικότητας ξεκινά από πρώιμη ηλικία, όταν δηλαδή το βρέφος αρχίζει να φέρνει τα χέρια στην στοματική περιοχή, να επεξεργάζεται την πιπίλα του και να τη μεταφέρει από το ένα χέρι στο άλλο.
Οι δεξιότητες λεπτής κινητικότητας που πρέπει να έχει κατακτήσει ένα παιδί προσχολικής ηλικίας είναι οι εξής:
- Aντιγράφει διάφορα γεωμετρικά σχήματα, όπως τρίγωνο, τετράγωνο, κύκλος κλπ.
- Ζωγραφίζει ανθρώπινη φιγούρα.
- Χρησιμοποιεί κουτάλι, πιρούνι και κόβει με μαχαίρι το φαγητό του.
- Αντιγράφει όλα τα γράμματα του αλφάβητου.
- Γράφει ορισμένα γράμματα από μνήμης.
- Έχει την ικανότητα να γυρίζει τους αντίχειρες σε σημείο αντίθεσης προς τα υπόλοιπα δάχτυλα.
- Διπλώνει ένα χαρτί στα τέσσερα.