efiveia-k-diataraxi-tou-autistikou-fasmatos-dhmiourgikes-drasthriotites

Εφηβεία και Διαταραχή του Αυτιστικού Φάσματος: Δημιουργικές Δραστηριότητες

Η εφηβεία είναι μία μεταβατική περίοδος, γεμάτη προκλήσεις τόσο για εφήβους τυπικής ανάπτυξης όσο και για εφήβους με ΔΑΦ. Οι έφηβοι με Διαταραχή του Αυτιστικού Φάσματος δυσκολεύονται να αυτό-απασχοληθούν δημιουργικά και ως εκ τούτου μία συχνή ανησυχία των γονέων σχετίζεται με το πώς μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά τους να διαχειριστούν αποτελεσματικά τον ελεύθερό τους χρόνο.

Παρακάτω παρουσιάζονται δραστηριότητες που στοχεύουν στην κοινωνικο-συναισθηματική ανάπτυξη του εφήβου.

Α. Συνεργαστείτε στις δουλειές του σπιτιού!

Απλές καθημερινές δουλειές που αφορούν το νοικοκυριό, όπως το συμμάζεμα του τραπεζιού, το άπλωμα των ρούχων, η τακτοποίηση των σιδερωμένων ρούχων κλπ. βοηθούν τον έφηβο να αναπτύξει τις οργανωτικές του δεξιότητες. Συχνά οι έφηβοι με ΔΑΦ δυσκολεύονται σημαντικά να εκτελέσουν τέτοιες δραστηριότητες είτε γιατί υστερούν σε δεξιότητες οργάνωσης είτε σε δεξιότητες λεπτής και αδρής κινητικότητας. Ωστόσο, με το κατάλληλο οπτικό πρόγραμμα και την δική σας καθοδήγηση, αφενός θα βοηθήσετε τον έφηβο να αναπτύξει ποικίλες δεξιότητες και αφετέρου θα εμπλουτίσετε τον ελέυθερό του χρόνο με μία δημιουργική δραστηριότητα.

Β. Επισκεφτείτε τον χώρο εργασίας σας!

Οι έφηβοι διανύουν μία φάση ζωής που είναι αρκετά περίεργοι και γι’ αυτό τους αρέσει να εκτίθενται σε νέες εμπειρίες και να γνωρίζουν καινούργιους ανθρώπους. Έρευνες έχουν δείξει ότι κατά την περίοδο της εφηβείας πολλοί νέοι με ΔΑΦ αποκτούν περισσότερο ενδιαφέρον για τις κοινωνικές σχέσεις ενώ η ικανότητά τους να δημιουργούν συναισθηματικό δέσιμο με τους ενήλικες βελτιώνεται. Έτσι μία επίσκεψη στον χώρο εργασίας σας θα ενισχύσει την κοινωνικότητά τους και θα βελτιώσει το γνωστικό τους επίπεδο. Όσο θα είστε στην δουλειά σας βρείτε ευκαιρία και περιπλανηθείτε στον χώρο, χαιρετίστε τους συναδέλφους σας, ονομάστε αντικείμενα και συζητήστε για την δουλειά σας.

Γ. Ας χρησιμοποιήσουμε τον ηλεκτρονικό υπολογιστή.

Εδώ σας παρουσιάζουμε κάποια λογισμικά που τα ξεχωρίσαμε για την εκπαιδευτική του αξία στην ειδική αγωγή. Παρότι δεν πρόκειται για τεχνολογικά ανεπτυγμένες υλοποιήσεις, το υλικό μπορεί να αποτελέσει χρήσιμο εκπαιδευτικό εργαλείο για το σπίτι. Κατά βάση, πρόκειται για παιχνίδια που έχουν συνδυαστεί με ασκήσεις και εκπαιδευτικές ενότητες.
  1. Πρόκειται για υλικό που ανήκει στην συλλογή ΑΘΗΝΑ, η οποία περιλαμβάνει υποστηρικτικά λογισμικά προγράμματα για ΑμεΑ.
    http://access.uoa.gr/ATHENA/applications/view/3864
  2. Το λογισμικό ΥΠΕΡ-ΔΟΜΗ που αναπτύχθηκε από το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.
    http://earthlab.uoi.gr/hyperdomi/downloads.php
  3. Το μαγικό Φίλτρο είναι ένα ψηφιακό μαθησιακό παιχνίδι περιπέτειας που αναπτύχθηκε στα πλαίσια του Επιχειρησιακού Προγράμματος Εκπαίδευσης και Αρχικής Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΕΠΕΑΕΚ ΙΙ) για παιδιά με ήπια νοητική υστέρηση.
    http://www.media.uoa.gr/epinoisi
  4. Στην σελίδα της KIDMEDIA υπάρχουν δωρεάν λογισμικά τουλάχιστον μέχρι και τον Σεπτέμβριο του 2015.
    http://www.kidmedia.gr/
  5. O ZAC είναι το πρώτο πρόγραμμα που αναπτύχθηκε ειδικά για παιδιά με διαταραχές του αυτιστικού φάσματος. Ο ZAC είναι ένα αποτελεσματικό εργαλείο για παιδιά με χαμηλό, μεσαίο και αυτισμό υψηλής λειτουργικότητας.Υπάρχει σε 3 εκδόσεις μέχρι στιγμής για winmac & iOs (iPhone, iPad). Στα Windows για να εγκαταστήσετε το Zac θα πρέπει να εγκαταστήσετε πρώτα το airplayer της Adobe και μετά να εγκαταστήσετε την εφαρμογή. Στην καρτέλα για κατέβασμα σας καθοδηγεί να κατεβάσετε και να εγκαταστήσετε πρώτα το airplayer.

Δ. Ήρθε η ώρα για γυμναστική!

Η άθληση συμβάλλει σημαντικά στην ψυχοσυναισθηματική ωρίμανση παιδιών και εφήβων. Ένα εβδομαδιαίο πρόγραμμα άθλησης:

  • Βοηθάει στην καλή κυκλοφορία του αίματος.
  • Ρυθμίζει τα επίπεδα χοληστερόλης στο αίμα.
  • Διευκολύνει την εκτόνωση της καθημερινής έντασης.
  • Συμβάλλει στην διαχείριση του άγχους και του στρες.
  • Επιδρά θετικά στην αυτοεκτίμηση και αυτοεικόνα.
  • Επιδρά θετικά στην ποιότητα του ύπνου.

Ε. Ζητήστε από το παιδί σας να σας συνοδεύσει σε δραστηριότητες εκτός σπιτιού

Τα εβδομαδιαία ψώνια, για παράδειγμα είναι μία ιδανική ευκαιρία. Μπορείτε να κάνετε τα ψώνια σας ενώ ταυτόχρονα εμπλέκετε στην διαδικασία και το παιδί σας. Καλό είναι να αποφύγετε καταστάσεις όπου θα απαιτείται πολύωρη αναμονή σε ουρές (π.χ. πληρωμή λογαριασμών) διότι μπορεί να προκαλέσουν δυσφορία στον έφηβο και να τον αναστατώσουν.

Ως γονείς δεν πρέπει να ξεχνάτε πως εσείς γνωρίζετε το παιδί σας καλύτερα από όλους. Ξέρετε τα ενδιαφέροντα και τις επιθυμίες του και έτσι μπορείτε να οργανώσετε τον ελεύθερό του χρόνο με δραστηριότητες που ταιριάζουν στον δικό σας έφηβο.

Σας αρεσε αυτο το Αρθρο;

Κοινοποιήστε στο Facebook
Κοινοποιήστε στο Twitter
Κοινοποιήστε στο Linkedin
Κοινοποιήστε στο Pinterest
Picture of Έλλη-Μαρία Βουτσινά

Έλλη-Μαρία Βουτσινά

Ειδική Παιδαγωγός (MSc Παιδοψυχολογίας)