Στις 27 Οκτωβρίου είναι η παγκόσμια ημέρα εργοθεραπείας και έτσι σκεφτήκαμε να σας πούμε λίγα λόγια γι’ αυτόν το επιστημονικό κλάδο.
Ποιά είναι η ιστορία της;
Η ιστορία της Εργοθεραπείας ως ένα επάγγελμα υγείας ξεκινά από τις αρχές του 1910. Την δεκαετία εκείνη δόθηκε μεγάλη έμφαση τόσο στους ανθρώπους που είχαν κάποια αναπηρία όσο και στην προάσπιση της υγείας τους. Η χειροτεχνία και η γλυπτική έκαναν την εμφάνισή τους εκείνη την περίοδο. Η Εργοθεραπεία αντιμετωπίζει τα άτομα ολιστικά και λαμβάνοντας υπ’ όψιν της όλους τους παράγοντες (κοινωνικούς, πολιτιστικούς, περιβαλλοντικούς) που ενδέχεται να προκαλέσουν την δυσλειτουργία του ατόμου.
Στα επόμενα χρόνια που ακολούθησαν, αναπτύχθηκαν οι θεωρίες της πρακτικής της Εργοθεραπείας και έπειτα από 20 έτη η αξία της αναδείχθηκε.. Έτσι λοιπόν την δεκαετία του 1920 μέσω του Αμερικανικού Συλλόγου Εργοθεραπείας (AOTA), η Εργοθεραπεία έλαβε πια ιατρική νομιμότητα.
Ο ρόλος της Εργοθεραπείας δίνει την δυνατότητα στους εργοθεραπευτές να εργάζονται σε διάφορες δομές, όπως σε:
- Σχολεία (γενικά και ειδικά)
- Νοσοκομεία οξείας νοσηλείας
- Κέντρα αποκατάστασης
- Κατ’ οίκον υγεία
- Οίκους ευγηρίας
- Ιδιωτικά εξωτερικά ιατρεία
- Ψυχιατρικές μονάδες
- Κέντρα Ημέρας
- Κοινότητα κ.α.
Ποιά άτομα αφορά;
Η εργοθεραπεία είναι μία από τις επιστήμες που ασχολούνται με άτομα όλων των ηλικιών, τα οποία εμφανίζουν ψυχικά, κινητικά ή και αναπτυξιακά ελλείμματα. Αυτά τα ελλείμματα μπορεί να υπήρχαν εκ γενετής ή να εμφανίστηκαν στην πορεία της ζωής των ατόμων. Όσον αφορά τα παιδιά, αυτά ενδέχεται να έχουν λάβει διάγνωση, όπως είναι η διαταραχή ελλειμματικής προσοχής (ΔΕΠ-Υ), η διαταραχή αυτιστικού φάσματος (ΔΑΦ), η ειδική αναπτυξιακή διαταραχή της κινητικής λειτουργίας, η εγκεφαλική παράλυση, το σύνδρομο Down, η νοητική υστέρηση ή να εμφανίζουν κάποια μορφή μαθησιακών δυσκολιών.
Τι αξιολογεί;
Ανάλογα λοιπόν με την διάγνωση του κάθε παιδιού, ο εργοθεραπευτής αξιολογεί τις περιοχές που εντοπίζονται ελλείμματα, όπως:
Στις 27 Οκτωβρίου είναι η παγκόσμια ημέρα εργοθεραπείας και έτσι σκεφτήκαμε να σας πούμε λίγα λόγια γι’ αυτόν το επιστημονικό κλάδο.
- Τις δραστηριότητες καθημερινής ζωής (ένδυση, υπόδυση)
- την αδρή κινητικότητα (π.χ. περπάτημα, ανέβασμα σκάλας κ.α.),
- την λεπτή κινητικότητα (π.χ. δέσιμο κορδονιών),
- τον οπτικοκινητικό συντονισμό (π.χ. κόψιμο με ψαλίδι),
- την βραχύχρονη και μακρόχρονη μνήμη,
- την συγκέντρωση και προσοχή κατά την δραστηριότητα,
- τον χωροχρονικό προσανατολισμό,
- την γραφή και ανάγνωση,
- την επικοινωνία,
- την πλευρίωση κ.α.
Η αξιολόγηση του παιδιού επιτυγχάνεται μέσω της χρήσης σταθμισμένων αξιολογητικών εργαλείων. Σημαντικό ρόλο διαδραματίζει επίσης και η κλινική παρατήρηση του παιδιού και η συνέντευξη με τους γονείς του.
Πού αποσκοπεί;
Σκοπός της συγκεκριμένης επιστήμης είναι να προωθήσει την υγεία των ατόμων, να βοηθήσει στην ανάπλαση ή βελτίωση των αισθητικοκινητικών, γνωστικών και ψυχοκοινωνικών δεξιοτήτων τους και να αντισταθμίσει τις δυσλειτουργίες τους. Επίσης προωθεί την ανεξαρτητοποίηση τους. Ακόμα δεν θα μπορούσαμε να παραλείψουμε την συμβολή της Εργοθεραπείας στην προάσπιση των δικαιωμάτων αυτών των ατόμων, στην πρόληψη της αναπηρίας τους, στην τροποποίηση του περιβάλλοντός τους και στην αντιμετώπιση του αποκλεισμού τους.
Πώς επιτυγχάνεται η παρέμβαση της;
Η εργοθεραπευτική παρέμβαση γίνεται μέσω σκόπιμων και εξατομικευμένων δραστηριοτήτων όπως η ζωγραφική, το ελεύθερο συμβολικό ή κατασκευαστικό παιχνίδι, τα παιχνίδια μπάλας, η χρήση τραμπολίνου/ βότσαλα ισορροπίας κ.α.
27 Οκτωβρίου Παγκόσμια Ημέρα Εργοθεραπείας!