Η γραφή αποτελεί μία αναπτυξιακή διαδικασία, καθώς και έναν πολύπλοκο μηχανισμό που απαιτεί αρκετές δεξιότητες από το παιδί, όπως κινητικές αλλα και εκείνες που αφορούν την επεξεργασία των πληροφοριών.
Η δυσγραφία αποτελεί μία μαθησιακή δυσκολία που επηρεάζει σημαντικά τις δεξιότητες γραφής του παιδιού.
Οι πιο συνηθισμένοι τρόποι εκδήλωσής της είναι:

- Τοποθετεί ανορθόδοξα τον καρπό, τον κορμό του και σφίγγει τα δάχτυλά
- Τα γράμματα δεν έχουν κανονικό σχήμα και μέγεθος, αναμειγνύονται τα μικρά με τα κεφαλαία ή μπορεί να είναι ημιτελή. Συχνά δεν τηρούνται τα περιθώρια του τετραδίου
- Δυσκολία στην ορθογραφημένη γραφή
- Δυσκολία μεταφοράς της σκέψης στο γραπτό λόγο
- Κακός γραφικός χαρακτήρας
- Ελλιπής οργάνωση του γραπτού κειμένου (άσχημη εικόνα τετραδίου τόσο σε επίπεδο γραμμής όσο και σε επίπεδο σελίδας).
- Αξίζει να σημειωθεί ότι το παιδί μπορεί να κουράζεται γρήγορα κατά την γραφή ή να παρατηρείται σημαντική αργοπορία στην επίλυση ασκήσεων και στην αντιγραφή.
Είναι σημαντικό να τονίσουμε πως όποιο παιδί εμφανίζει κάποια ή κάποιες από τις παραπάνω δυσκολίες δεν σημαίνει πως έχει δυσγραφία αλλά καλό είναι να γίνει αξιολόγηση από κάποιον ειδικό ώστε να υπάρξει πρώιμη παρέμβαση.
- Χρησιμοποιήστε την πλαστελίνη, για να φτιάξετε γράμματα ή λέξεις.
- Προτιμήστε τετράδια με γραμμές, έτσι ώστε το παιδί να μπορεί να κατευθύνεται καλύτερα.
- Ενθαρρύνετε την ζωγραφική και κυρίως την αναπαράσταση ανθρώπινης φιγούρας. Μέσω αυτής θα μάθει βασικά σχήματα, όπως κύκλος, τρίγωνο, τετράγωνο και ορισμένα γράμματα όπως Π,Δ,Ο.
- Δώστε προγραφικές και γραφοκινητικές ασκήσεις, όπως να ακολουθήσει τελείες ή διακεκομμένες γραμμές για να σχεδιαστούν λέξεις ή γράμματα, να βγει από τον λαβύρινθο χωρίς να ακουμπήσει τις γραμμές ή να βγει έξω από το περίγραμμα. Άλλες δραστηριότητες είναι τα σταυρόλεξα και τα κρυπτόλεξα.
- Ενθαρρύνετε από νωρίς την σωστή τοποθέτηση του άνω άκρου στο τραπέζι και της σωστής λαβής του μολυβιού. Βεβαιωθείτε ότι ο καρπός του παιδιού δεν γυρίζει προς τα μέσα όταν γράφει. Αν δυσκολεύεται πολύ, κόψτε ένα ρολό χαρτί και βάλτε το στο καρπό του ώστε να βρίσκεται σε ευθειασμό ο καρπός του.
- Πλαστικοποιήστε αυτά που πρέπει να προσέχει όσον αφορά τα γράμματά του σε ένα χαρτί (π.χ. κενά μεταξύ των λέξεων, τόνοι κ.α. μέγεθος γραμμάτων). Όταν τελειώνει την γραπτή διαδικασία, ενθαρρύνετε την αυτοδιόρθωση από την πλαστικοποιημένη σελίδα.
- Αν βάζει αρκετή δύναμη το παιδί, τοποθετήστε ένα vetex κάτω από το χαρτί και πείτε του ότι πρέπει να προσέχει πολύ να γράψει χωρίς να σκίσει το χαρτί
- Ενθαρρύνετε θέσεις, όπως γονυπετή (στα γόνατα), ξαπλωμένο σε πρηνή θέση (μπρούμυτα), να γράφει σε κάθετο επίπεδο (π.χ. σε πίνακα ή σε χαρτί που βρίσκεται πάνω σε τοίχο).
- Δοκιμάστε να σχεδιάσετε γράμματα ή λέξεις σε διάφορες επιφάνειες με διαφορετικές υφές (αφρός, άμμος).
- Μην το αποθαρρύνετε και το τιμωρείτε, αλλά να το ενθαρρύνετε για την προσπάθειά του.
- Ζωγραφίστε με stabilo την πάνω και την κάτω γραμμή στην σειρά του τετραδίου ώστε να εστιάσει το παιδί καλύτερα για να γράψει την πρόταση.
- Ενθαρρύνετε τα διαλείμματα.
- Για να δυναμώσετε την λαβή του παιδιού μπορείτε να βιδώσετε και να ξεβιδώσετε πλαστικές βίδες ή να κλειδώσετε και να ξεκλειδώσετε με κλειδιά.
- Δώστε του τον χρόνο που χρειάζεται για να ολοκληρώσει την εργασία του.
Τέλος, ως γονείς πρέπει να θυμάστε ότι όπως κι άλλες δεξιότητες, έτσι κι η γραφή απαιτεί αρκετό χρόνο κι εξάσκηση για να βελτιωθεί και χρειάζεται αρκετή υπομονή, θετική ενίσχυση και ενθάρρυνση.